Przejdź do treści
Wczytuję...

sklep

Środki ostrożności, które powinniśmy zachować w związku z panującą pandemią, dotyczą naszych zachowań indywidualnych oraz przestrzegania zaleconych obostrzeń w przestrzeni publicznej. Do niej zaliczamy także różnego rodzaju sklepy. Szczególną ostrożność należy zachować w miejscach, gdzie dokonujemy zakupów spożywczych.

Obostrzenia w sklepach spożywczych

W sklepach spożywczych powinniśmy zachować szczególną ostrożność, by w miarę możliwości zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2. Do zakażenia może dojść drogą kropelkową, a także kontaktową. Jeśli między pracownikami sklepu i klientami, bądź po prostu między różnymi osobami dochodzi do kontaktu, gdzie spotykamy się z wydzieliną w postaci kaszlu lub kichania, możemy się zarazić wirusem. Podobnie rzecz wygląda w przypadku dotknięcia przedmiotów lub powierzchni, które są skażone. Dlatego powinniśmy przestrzegać podstawowych zasad higieny.

Do podstawowych czynności związanych z możliwością ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2, które możemy zastosować w sklepie należy prawidłowa dezynfekcja rąk zarówno wchodząc na zakupy, jak i po ich dokonaniu.  Konieczne jest również zasłanianie nosa i ust. W tym celu stosuje się maseczki ochronne zarówno jednorazowe jak i wielokrotnego użytku – wszystko zależy od naszych preferencji. Powinniśmy także pamiętać o tym, by podczas wyboru pieczywa, wyborów cukierniczych, owoców i warzyw, stosować jednorazowe rękawiczki ochronne. Jednak po użyciu ich na określonym dziale w sklepie należy wyrzucić je do przeznaczonego do tego pojemnika. Niezbędne jest także dystansowanie społeczne.

Czy pracownicy sklepów spożywczych zostali poinstruowani o zasadach higieny w dobie pandemii?

Pracownicy sklepów spożywczych dbają o szczególną higienę nie tylko w dobie pandemii, ale  i każdego dnia. Oczywiście w związku z pojawieniem się nowego koronawirusa odbyli odpowiedni instruktaż i wdrażają nowe procedury, by zapobiegać jego rozprzestrzenianiu. Szczególnie ważna jest higiena rąk. By jej przestrzegać, zarówno pracownicy, jak i klienci powinni stosować się do obostrzeń i zaleceń, jakimi są prawidłowe mycie rąk i ich dezynfekcja. W sklepach również rozmieszczone są aktualne oznakowania, dotyczące higieny rąk w pomieszczeniach socjalnych i toaletach. Niektórzy właściciele sklepów dbają, by kasjerzy oprócz noszenia maseczek, oddzieleni byli także szybą lub szkłem akrylowym (plexi). Ponadto w niektórych sklepach pracownicy noszą rękawiczki cały czas, a dodatkowo często dezynfekują ręce także w trakcie transakcji.

Płyn do dezynfekcji w sklepie – co podlega dezynfekcji?

Zarówno w sklepach spożywczych jak i innych punktach, gdzie dokonujemy zakupów, pracownicy powinni zadbać o dezynfekcję powierzchni, których dotykają zarówno oni, jak i klienci. Oprócz zachowania dystansu społecznego, liczba osób przebywających w sklepie powinna zostać ograniczona, tak, by ten dystans faktycznie i realnie mógł być zachowany. Zaleca się, by w sklepach wprowadzić system nagłaśniający, który zachęci klientów do korzystania z podstawowych środków higieny, takich jak płyny do dezynfekcji, czy rękawiczki ochronne. Niezwykle ważnym działaniem, które podejmowane jest w sklepach, jest dezynfekowanie powierzchni.

Płyny do dezynfekcji powinny być oczywiście dostępne dla wszystkich i zaleca się gęste rozstawienie dozowników z tymi środkami, ale także powierzchnie w sklepie powinny być często dezynfekowane. Zadbanie o zdrowie klientów jest po stronie sklepu. Dlatego w tym celu zaleca się bardzo częste stosowanie płynów do dezynfekcji – konieczne jest dezynfekowanie kas i ich okolicy, koszyków i wózków, klamek, czy innych powierzchni, na których możliwe jest przeniesienie wirusa drogą kontaktową. Dezynfekowanie dotyczy powierzchni handlowych, obszarów, w których dokonujemy transakcji, przestrzeni niedostępnych dla klientów i łazienek.

Koniecznie powinny być zatem dezynfekowane: stoiska z towarami na tyle, na ile jest to możliwe, poręcze, ekrany ochronne, tace, klamki, kosze i pojemniki na śmieci, wózki oraz koszyki, kasy (oczywiście kasy samoobsługowe również), taśmy i lady, terminale płatnicze, ekrany dotykowe, skanery, klawiatury (również komputery i różnego rodzaju sprzęty znajdujące się w biurach i na zapleczu). Pełna dezynfekcja powinna być również prowadzona w pomieszczeniach socjalnych. Płyn do dezynfekcji jest niezbędny do czyszczenia blatów, włączników światła, klamek, mikrofonów, umywalek, kranów, toalet, powierzchni magazynowych (w tym chłodni).

Podsumowanie

Dezynfekcja w sklepach prowadzona jest bez względu na panującą pandemię. Zarówno właściciele sklepów jak i pracownicy dokładają wszelkich starań, by powierzchnie były odkażone. Pandemia sprawiła jedynie zaostrzenie panujących restrykcji sanitarnych. Jako klienci powinniśmy stosować się do obowiązujących zaleceń i korzystać z instrukcji higieny, jakie są dostępne w postaci tablic informacyjnych na wejściu do sklepów.

Inga Durew

Leave a Comment